Wystawą Powstanie Styczniowe w pamięci pokoleń rozpoczęto 9 stycznia 2013 roku lokalne obchody 150. rocznicy jego wybuchu. Ekspozycję otwartą w Saloniku Artystycznym Krośnieńskiej Bibliotece Publicznej (czynna do 9 lutego) przygotowano z inicjatywy Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Krośnieńskiej. Pokazano na niej zbiory własne członków Stowarzyszenia oraz Polskiego Towarzystwa Numizmatycznego - Oddział w Krośnie (Andrzej Babinetz, Antoni Kubit, Marian Terlecki, Zbigniew Więcek). Jak przystało na tak szczególną chwilę, w licznym gronie uczestników uroczystego wernisażu byli także przedstawiciele władz samorządowych: Stanisław Słyś, przewodniczący Rady Miasta Krosna, Bronisław Baran, wiceprezydent Krosna oraz Andrzej Guzik, wicestarosta krośnieński.
Po powitaniu i złożeniu gościom życzeń noworocznych (Teresa Leśniak, dyrektor KBP) oraz wprowadzeniu w rocznicowe zamierzenia SMZK (Wanda Belcik, prezes ZG), tematykę zbiorów własnych (dawne pocztówki i zdjęcia poświęcone powstaniu; łącznie 129 obiektów) omówił M. Terlecki, honorowy prezes korporacji. Nawiązując do pasji kolekcjonera filokartysty, zainteresowań i prac badawczych oraz publikacji poświęconych powstaniu, na siedmiu planszach zaprezentował bogate pod względem poznawczym i dydaktycznym wątki ikonograficzne. Kładąc akcent na zróżnicowaną tematykę pocztówek i fotografii (m.in. dowódcy, bitwy, epizody z epoki, weterani, pomniki, dzieła malarskie), podkreślił istotną rangę przekazywanej przez pokolenia pamięci historycznej. Od półtora wieku jest w niej wyraźnie obecny kult zrywu niepodległościowego z 1863 r. i autentyczna cześć i szacunek dla powstańców. Dlatego prelegent mocno zaakcentował udział regionu, eksponując wizerunki insurgentów, pomniki nagrobne na krośnieńskim Starym Cmentarzu oraz zwrócił uwagę na poświęcone powstaniu publikacje regionalne.
M. Terlecki w szerokim wyborze pokazał także archiwalne pocztówki z bardziej lub mniej znanymi reprodukcjami prac Artura Grottgera, czołowego przedstawiciela romantyzmu w malarstwie polskim. Jego głośne, wykonane artystycznie i niezwykle sugestywnie cykle rysunkowe poświęcone powstaniu (Warszawa I, II; Wojna; Polonia; Lithuania; Wieczory zimowe), chociaż twórca wykonał je poza granicami Królestwa Polskiego, odegrały ważną rolę. Prezentowane na nich przejmujące sceny czy wzruszające obrazy z okresu powstania miały istotny wpływ na dążenia niepodległościowe i świadomość narodową, którą budziły z uśpienia.
Z kolei Z. Więcek skomentował i objaśnił ciekawy zespół kilkudziesięciu obiektów z zakresu medalierstwa, numizmatyki, filatelistyki i rodzinnych pamiątek (m.in. prace malarskie poświęcone płk. Dionizemu Czachowskiemu, naczelnikowi woj. sandomierskiego w powstaniu). Ponadto zwrócił uwagę na wyeksponowane przez członków PTN charakterystyczne zdjęcia z epoki (sylwetki dowódców, osoby wspierające powstanie, m. in. T. Chałubiński, J. I. Kraszewski, ubiory), wydawnictwa książkowe i najnowsze kalendarze z rocznicową tematyką powstańczą.
W kręgu tych rozlicznych eksponatów dominującą pozycję zajmują powojenne medale ze zróżnicowanymi plastycznie i artystycznie wizerunkami, głównie ostatniego dyktatora powstania gen. Romualda Traugutta. Tego narodowego bohatera przypominają na wystawie m. in. także monety z 1933 r. - obiegowa (10 zł) i próbne bite w srebrze (10 zł, w tym klipa) oraz jedyny powojenny banknot (20 zł; 1982). Przyczynkiem pozwalającym widzowi inaczej widzieć powstanie są: oryginalny srebrny medalik powstańczy, faksymile powstańczych banknotów, obligacji emitowanych na rzecz powstania, odciski pieczęci Rządu Narodowego, a także wydawane po upadku powstania rosyjskie banknoty.
Do rzędu szczególnych pamiątek rodzinnych trzeba zaliczyć oryginalną fotografię szlachcica podolskiego Stanisława Konopki h. Nowina (1836-1906), uczestnika bitew powstańczych, zesłańca na Sybir i zbiega z niewoli, później lwowskiego aktora, oraz archiwalia, które zachowały się po jego synu Antonim, także aktorze (poświęcone powstaniu strofy sztuki teatralnej Józefa Wiśniewskiego Leci liście z drzewa wraz afiszem wydanym w Przemyślu w 1924 r. przez Drużyny Harcerskie).
Obiekty zgromadzone na ekspozycji są godne obejrzenia, gdyż skłaniają do historycznych refleksji i podsumowań. Są świadectwem kilkupokoleniowych więzi emocjonalnie zakotwiczonych w niezmiennie bliskim polskiemu sercu i bolesnym okresie lat 1863-1864. Więzi te, wyrastając z pobudek patriotycznych, rodzą ciągle nowe treści i cenne wartości w sferze dorobku kulturalnego, tworząc od półtora wieku kolejne elementy tradycji narodowej.
Fotografował: Tadeusz Łopatkiewicz
Zobacz też galerię otwarcia wystawy >> (dla zalogowanych użytkowników)
O wystawie napisał też portal KrosnoCity.pl >>