Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Krośnieńskiej

• Zmniejsz rozmiar czcionki

Wycieczka na dwie wystawy w Muzeum Narodowym w Krakowie

Email Drukuj PDF
(1 głos, średnia ocena: 5.00 na 5)

01 Po ponad półtorarocznej przerwie (nie liczę tu wycieczki Koła SMZK w Korczynie do sanktuarium w Starej Wsi), w sobotni ranek, 4 marca 2023 roku, 14. członków i sympatyków Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Krośnieńskiej wyruszyło w kierunku Krakowa. Naszym celem była wystawa "Tamara Łempicka" w Muzeum Narodowym w Krakowie oraz Muzeum Książąt Czartoryskich, oddział MNK.

05 Spodziewaliśmy się, że "nasze zwiedzanie" odbędzie się w towarzystwie wielu zwiedzających, że "nie będziemy jedyni" - wszak nasza wizyta w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego przypadła na końcowy okres trwania wystawy czasowej "Tamara Łempicka" (finisaż wystawy odbędzie się 12 marca br.). Pomimo tej świadomości rzeczywistość nas zaskoczyła - po wejściu do gmachu muzeum ujrzeliśmy kolejki do kas biletowych oraz wijący się przez główny hol, schody - aż do drzwi sali wystawowej na pierwszym piętrze wąż osób posiadających już bilety. A drzwi sali wystawowej były jeszcze zamknięte.

08 Po ponad półtoragodzinnym oczekiwaniu, umilanym kawą, herbatą, ciastkiem w muzealnej kawiarni, weszliśmy do sali wystawowej. Przez ponad godzinę oglądaliśmy ponad trzydzieści obrazów Tamary Łempickiej, wypożyczonych z wielu zagranicznych muzeów i kolekcji prywatnych. Pozwoliło nam to prześledzić twórczość artystki od lat dwudziestych do pięćdziesiątych XX wieku, obejrzeć portrety artystycznej bohemy "szalonych lat dwudziestych i trzydziestych", akty, obrazy "zaangażowane społecznie", a także niezbyt kojarzone z artystką obrazy abstrakcyjne. Zwróciliśmy uwagę na, wykonane przez wybitnych fotografów, portrety Tamary Łempickiej oraz przedstawiające artystkę filmy.

11 Po zakończeniu zwiedzania "Tamary Łempickiej" mieliśmy, jak na szkolnej wycieczce, około dwie godziny czasu wolnego. Wychodząc z Muzeum Narodowego naszym oczom ukazał się widok długiego, ludzkiego węża, wijącego się od schodów, od muzeum do linii tramwajowej. Prawie wszyscy spożytkowali ten czas na zjedzenie obiadu i spacer w okolicach krakowskiego Głównego Rynku. Po spotkaniu się i policzeniu ruszyliśmy w kierunku Muzeum Książąt Czartoryskich, oddziału Muzeum Narodowego w Krakowie. Po spotkaniu się z przewodnikiem ruszyliśmy w podróż po stałej ekspozycji muzeum. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Podestu, gdzie zobaczyliśmy dwa olbrzymie płótna namalowane przez Jana Piotra Norblina. Poznaliśmy zawiłe losy kolekcji muzealnej, w kolejnych salach zobaczyliśmy pamiątki związane z historią Polski aż po schyłek I Rzeczypospolitej. Zwiedzanie zakończyliśmy przed "Damą z gronostajem" Leonarda da Vinci oraz przed "Krajobrazem z miłosiernym Samarytaninem" Rembrandta van Rijna. Dla naszego kolegi Stanisława L. prawdziwym zakończeniem zwiedzania był powrót do muzeum biegiem… - kto był, ten wie o co chodzi…

Pozostał nam już tylko powrót do Krosna, gdzie dotarliśmy wieczorem, naszym busem z firmy "Bodek". Do zobaczenia na następnym wyjeździe organizowanym przez Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Krośnieńskiej.

Fot. Roman Klara

Zobacz też galerię fotograficzną wycieczki >> (tylko dla zalogowanych użytkowników witryny)

14 18 19 21 22 28 29 30 31 33

Autorem tego artykułu jest Roman Klara

Zobacz inne artykuły tego autora >>

Aby dodawać komentarze musisz się uprzednio zalogować!

Lista artykułów

Nowości

1. "Protokół dyplomatyczny na co dzień" - prelekcja płk Marka Kołacza - 5 marca 2024
  2. "Z zagadnień onomastyki - nazwy miejscowe i nazwy osobowe" - prelekcja dr Alicji Orzechowskiej - 6 lutego 2024
  3. Galeria fotograficzna uroczystości 161. rocznicy wybuchu Powstania Styczniowego - 22 stycznia 2024
  4. Tradycyjne "Spotkanie Opłatkowe" 2024 Oddziału Krakowskiego SMZK - 9 stycznia 2024
  5. "Mikołaj Kopernik - życie i działalność" - prelekcja mgr Doroty Janeczko - 7 listopada 2023
  6. Relacja z promocji albumu Zbigniewa Więcka
  7. Galeria fotograficzna promocji albumu Zbigniewa Więcka (tylko dla zalogowanych użytkowników)
  8. Relacja ze Spaceru pamięci - 30 października 2023
  9. Galeria fotograficzna Spaceru pamięci - 30 października 2023 (tylko dla zalogowanych użytkowników)
  10. Jubileusz 50-lecia działalności Oddziału Krakowskiego Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Krośnieńskiej - 3 października 2023
  11. Program działalności Oddziału krakowskiego SMZK w sezonie 2023/2024
  12. Wywiad Doroty Suwalskiej z Tadeuszem Łopatkiewiczem o SMZK - 14 lipca 2023
  13. Relacja z wykładu z okazji 65-lecia SMZK - 14 czerwca 2023
  14. Galeria fotograficzna wykładu „65 lat działalności SMZK” w obiektywie Joanny Łach
  15. Książka Tadeusza Łopatkiewicza dotycząca dziewiętnastowiecznych relacji konserwatorskich o zabytkach Krosna i powiatu
  16. Galeria Walnego Zebrania Sprawozdawczo-Wyborczego SMZK (tylko dla zalogowanych użytkowników)
  17. Sprawozdanie Zarządu Oddziału Krakowskiego SMZK za kadencję 2017-2020
  18. Relacja filmowa z uroczystej LXIII Sesji Rady Miasta Krosna z okazji Jubileuszu 60-lecia SMZK
  19. Relacja filmowa z referatu dr Tadeusza Łopatkiewicza - Prezesa ZG SMZK na uroczystej Sesji Rady Miasta Krosna z okazji Jubileuszu 60-lecia SMZK
  20. Relacja z Jubileuszu 45-lecia oddziału krakowskiego SMZK - 2 października 2018
  21. Relacja z 45. Spotkania "Na rodzinnej ziemi - Zamek Kamieniec 2018" - 23 września 2018
  22. Uroczysta LXIII Sesja Rady Miasta inaugurująca uroczystości jubileuszu 60-lecia SMZK - 22 września 2018
  23. Promocja VIII tomu Studiów krośnieńskich - 22 września 2018
  24. Wernisaż wystawy "Publikacje książkowe członków SMZK" - 22 września 2018
  25. Władze Stowarzyszenia w XVIII kadencji (2022-2025)
  26. Archiwum newsletterów
  27. Archiwum Aktualności SMZK
Galeria fotograficzna Walnego Zebrania Sprawozdawczo-Wyborczego SMZK - 23 września 2017

Mapa burzowa

Mapa burzowa Polski
kliknij mapę

Prognoza na najbliższe 10 dni >>

Uwaga

Uprzejmie proszę, by wszelkie uwagi dot.
- zawartości witryny,
- zauważonych braków
- pomysłów itp.,
nadsyłać do mnie za pośrednictwem